Follow-Follow

Mar 20, 2012

ANDA MENGUAP SYAITAN KETAWA ! hahaha

POST TENGAH MALAM --- memandangkn sdh lama aku x posto2 d blog ini... jom keletak keletok keybord... c(:

Korang menguap?? pastiya org yg berada di sebelah anda akan turut menguap seminit dua selepas itu, dan cuba korang perhatikan terus, bagaikan 1 jangkitan, menguap akan terus " mempengaruhi " minda seseorg utk turut sama melakukan prkara yg sama.
Tak Percaya??? mungkin jg 1 kbetulan , Tapi cuba korg perhatikan, jika ada seseorg yg menguap pasti ada yg mengikutinya.....

bermacam-macam cara org menguap ni.. Mulut besar, hidung kembang kempis menahan mulut dari terbuka luas @ ada juga yg menekup tangan ke mulut... mungin dia x mau kot org tau dia sdang menguap, har nie contoh mcm aku selalu buat dalam kelas... ha ha a sbb mengantuk melanda sistem saraf dalam badan aku nie... hik hik.
Kita jg selalu mndgr satu pepatah, atau mungin anda sendiri mahu pun aku sendiri mngalami peristiwa yg sama ya itu, ibu sering berkata , tau mungin nenek moyang yg kata " TUTUP MULUT, NANTI SYAITAN MASUK !!... har ada kah benar nasihat ini.. em ntah la aku pun kurang pasti..apa yg aku tau jika aku menguap aku akan tutup mulut, dgn mengucap Allahuakhbar.... tu jak la... c(:

Tapi tertnya2 jg kan benarkan syaitan akan masuk dalam mulut??? knp bkn dalam ronggax2 trbuka yg lain spt hidung, mata atau melalui liangx2 roma yg ada pada tubuh manusia?? pelikkan....?
peliknya lagi mngapa d waktu solat pun, kita mnguap?? x kah syaitan itu takut akan ayat2 suci Al-Quran yg dibaca?????????????
Hem mari kita jwb soalan ini...

Perbuatan  menguap terbahagi kpd 2 keadaan pilihan yg:::
1) tidak disengajakan
2) disengajakan
walauapapun situasinya, hukum menguap adlh makruh!

mengungkap persoalannya lagi... " menguap yg disengajakn spt fikiran mmikirkan sstu yg berkaitan dgn mngantuk, ingin tidur, maka ia diklasifikasikansbgai disengajakan...

persoalan keua pula - x disengajakn yg brmkna diri dikuasai oerasaan menguap oleh sbb anggota badan dan otak yg letih,,, tapi korang dlm hal ini pon hukumnya adlh makruh !!!.....

dan Rasulullah mnjelaskn " sesungguhnya syaitan itu berupaya berjalan dalam tubuh anak Adam mengikut pembuluh darah " ( riwayat Bukhari dan Muslim )

sekian...

I made this widget at MyFlashFetish.com.